به جرات میتوان گفت الکسا معتبرترین مرکز ارزشگذاری سایت در جهان می باشد. الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط ۲ نفر به نام های Brewster Kahle و Bruce Gilliat پایه گذاری شد و نام آن از Royal Library of Alexandria بزرگترین کتابخانه مصر باستان قبل از میلاد یا کتابخانه سلطنتی اسکندریه الهام گرفته است. در سال ۱۹۹۹ الکسا توسط شرکت آمازون به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار خریداری شد و بعد از آن همکاری هایی با گوگل، مایکروسافت، پروژه دایرکتوری بازDMOZ و … داشته است. در این مقاله به معرفی و آموزش الکسا پرداخته ایم.با ما همراه باشید…
الکسا چیست ؟
الکسا ارائه کننده آمار تقریبی روزانه و همچنین رتبه های محلی و جهانی سایت ها می باشد. آمار الکسا خصوصا در رتبه های زیر ۱۰۰ هزار بسیار به واقعیت نزدیک بوده و از همین رو مورد توجه وب مستر ها قرار گرفته است. این موضوع سود بسیاری برای وبمسترها دارد، زیرا اگر بتوانند به رتبه های خوب و زیر صد هزار نزدیک شوند میتوانند از لحاظ مالی و تجاری بازده بسیار خوبی برای مالکان سایت ها داشته باشد(البته از راه تبلیغات).
به تعبیر دیگر الکسا لیستی از وب سایتهای اینترنتی است که بر اساس ترافیک و تعداد بازدید مرتب سازی شده و اگر وب سایتی در منطقه خود مثلا ایران جزو ۵۰ یا ۱۰۰ وب سایت اول آن نمایش داده شود مشخص کننده ارزش بالای این سایت از لحاظ تجاری نیز خواهد بود. وب سایت های دیگر نیز سعی می کنند با پیدا کردن سایت های پر ترافیک از آنها برای دریافت لینک یا نمایش تبلیغات استفاده کنند که موجب افزایش درآمد و ارزش سایت های پربازدید خواهد شد.
برای استفاده از این سرویس کافیست به آدرس alexa.com بروید و سایت خود رابررسی کنید.
در قسمت بعد به آموزش الکسا اشاره می کنیم.
آموزش الکسا:
- Alexa Traffic Ranks :
این بخش شامل رتبه جهانی سایت ( Global Rank ) و رتبه در کشور می باشد. البته این نکته را فراموش نکنید که وقتی سایتی را تازه راه اندازی و آپلود می کنید الکسا رتبه خوبی به شما نمی دهد. با پیشرفت بیشتر سایت جایگاه بهتری پیدا می کنید.
- Audience Geography :
در این بخش می توانید موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان خود را مشاهده نمائید.
- Bounce Rate :
نرخ پرش به درصد بازدیدهایی از سایت گفته میشود که کاربر بعد از مشاهدهی یک صفحه از سایت آن را ترک کند و به بازدید از سایر صفحات سایت ادامه ندهد. نرخ پرش مفهومی متفاوت از نرخ خروج (exit rate) است.
- Daily Pageviews per Visitor:
این عدد یعنی هر کاربر به طور میانگین چند صفحه از سایت شما را بازدید می کند. عدد بالای ۴ بسیار خوب است.
- Daily Time on Site :
این قسمت نشان دهنده میانگین زمان حضور هر کاربر در سایت شماست. هر چقدر سایت شما جذاب تر و مفیدتر باشد، این عدد افزایش می یابد که ارزش بسیار زیادی دارد.
- Top Keywords from Search Engines :
این قسمت مربوط به بیشترین کلمات کلیدی می باشد که از طریق آنها سایت شما در موتور های جستجو بالا آمده است. این موضوع برای یک سئو کار بسیار می تواند مفید باشد که بداند چگال ترین کلمات کلیدی سایت چه کلماتی است.
- Total Sites Linking In :
این قسمت به معنای بک لینک های سایت شما می باشد. بالا بودن این قسمت لزوما به نفع وبسایت شما نمی باشد.
تعریف نرخ پرش (Bounce Rate):
متوسط زمان صرف شده روی یک صفحه به ما میگوید که کاربران قبل از ترک یک صفحه، به طور متوسط چقدر زمان برای مشاهدهی آن صرف کرده اند. تجربه کاربری خوب و کیفیت محتوای یک صفحه باعث افزایش ماندگاری کاربر در آن می شود.
حال فرض کنیم که کاربر به دنبال پاسخ به سوالی است. مثلاً میخواهد بداند قانون اهم چیست؟ در آن صورت بعد از مشاهده صفحهای که این موضوع را توضیح میدهد و دریافت پاسخ خود آن سایت را ترک خواهد کرد. در این صورت نمیتوان گفت پرش کاربری که سایت را پس از خواندن یک صفحه ترک میکند، پرش بدی است یا مانند صفحات پرداخت آنلاین بانک ها. مردم به این صفحات مراجعه می کنند و ظرف مدت حداکثر ۲ دقیقه کار خود را انجام داده و آن صفحه را ترک می کنند. آیا میتوان گفت که صفحات سایت بانک ها اهمیت کمی دارد؟ برای پاسخ به این دست پرسش ها بود که دو مفهوم نرخ پرش خوب و نرخ پرش بد مطرح شد.
نرخ پرش خوب :
اگر نرخ پرش صفحهای بالا باشد، اما متوسط زمان صرف شده روی صفحه نیز بالا باشد، شما نباید چندان احساس نگرانی کنید. چون به نظر میرسد کاربران به آنچه که در جستجوی آن بودهاند رسیدهاند. پس با این شرط در الگوریتم، مشکلی برای رنک سایت های مشابه درگاه بانکی بوجود نمی آید.
نرخ پرش بد :
اگر نرخ پرش صفحهای بالا باشد و متوسط زمان صرف شده روی آن صفحه نزدیک به صفر باشد، این یک نرخ پرش بد به حساب میآید. کاربران در این صفحه نمیمانند و آن را به سرعت ترک میکنند.
چطور نرخ پرش را کاهش دهیم؟
- محتوای مفید و باکیفیت تولید کنید و از عناوین و کلمات کلیدی معنادار استفاده کنید.
- تجربه کاربری صفحات خود را ارتقا دهید. تا حد ممکن از تبلیغات اضافی و بیربط دوری کنید.
- سعی کنید لینکهای خروجی سایت در پنجره یا تب جدید باز شوند تا کاربر برای مشاهدهی آنها لازم نباشد صفحهی مربوط به وبسایت شما را ترک کند.
- اگر مطالب مورد استفاده شما خیلی طولانی است بهتر است آن را به چند بخش تقسیم کنید. با این کار اولاً کاربر با دیدن یک مطلب طولانی شوکه نخواهد شد و ثانیاً برای ادامه خواندن مطلب صفحات بیشتری از وبسایت شما را مشاهده خواهد کرد.
- سرعت لود صفحه یا وبسایت شما در میزان تمایل کاربر به باقی ماندن در وبسایت شما تاثیر دارد.
- بین مطالب مرتبط در سایت خود ارتباط برقرار کنید. در اصطلاح میگوییم وبسایت خود را چسبناک کنید!
- صفحاتی که نرخ پرش بالایی در وب سایت شما دارند را شناسایی کرده و اصلاح کنید.
- ۹۹/۰۵/۰۱